Trobada GastroThermalia a Caldes de Monbui (Aquae Calidae) - Pa amb vi i sucre
15446
post-template-default,single,single-post,postid-15446,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Trobada GastroThermalia a Caldes de Monbui (Aquae Calidae)

El  dissabte 4 de juny va tenir lloc una trobada de gastroblocaires a Caldes de Montbui, el poble que bull.

El punt de trobada va ser el Museu Thermalia, on després d’acreditar-nos i de donar-nos la benvinguda ens van convidar a un fantàstic esmorzar amb productes típics del poble: el pa i els carquinyolis de l’Espiga d’Or, la llonganissa de Cal Pedragosa, les mongetes del ganxet de Cal Parellada, el vi de la Torre Marimon…

Després de carregar-nos les piles amb aquest esmorzar, vam començar la visita guiada pel poble, on la primera parada va ser a un dels llocs més representatius de Caldes, la Font del Lleó, una Font d’aigua termal on l’aigua brolla a 74º. Antigament es feia servir aquesta aigua per estovar el vímet per fer els cistells, així com coure el llegum. Val a dir, que això últim encara es continúa fent a moltes cases.

Tot seguit vam poder entrar a les Termes Romanes i ens vam traslladar de ple al segle II a.C , a l’època dels romans. Cal remarcar que aquestes termes son una de les més ben conservades a tot Europa.

Recordo de petita que abans hi havia aigua, i que estava plena de monedes que hi llançava tothom, suposo que pensant que donava sort… Fa uns anys, fent unes obres just al davant,  se’n van descobrir unes altres de termes i és que sembla que tenim tot un tresor amagat al nostre poble!!!

També vam visitar l’espai de Can Rius i l’antic Balneari, el qual havia estat un dels més luxosos d’Europa on inclús s’hi allotjava la reialesa.

A continuació travessant de nou la plaça del Lleó i passant pel carrer Barcelona, vam poder veure el portal de Cal Bisbe, una casa senyorial del segle XVIII. Estic enamorada d’aquesta porta!!!

Al mateix carrer Barcelona, tombant un carreró a la dreta , ens encarem al safareig de la Portalera, un dels molts safareigos d’aigua termal que té Caldes. Aquest safareig avui en dia encara està en ús;  a primera hora s’hi fa la bugada blanca i a partir de mig matí la bugada de color. L’aigua del safareig ve de la Font del Lleó i es canvia cada dia a la nit. Antigament obrien portes ben d’hora; la meva àvia, ja hi anava a les 4 del matí per ser de les primeres!

Acabat de veure el Safareig tornem enrera pel carrer Forn i visitem el Museu de la Farmàcia Codina, d’estil modernista.

Després ens aturem a Cal Pedragosa, on l’Eva ens explica l’orígen de la llonganissa que s’ha fet tan famosa. Avui en dia també podem trobar llonganissa, fuet i xorís 100% gall d’indi, boníssim, no notaríeu la diferència!

Un cop acaba la visita a Cal Pedragosa, anem cap a les Pastes Sanmartí, empresa familiar de fideuers des de l’any 1700; actualment van per la 9ena generació!

La pasta la fan amb sèmola de blat dur i aigua termal, i no porta gens d’ou, pel que és apta per tothom que tingui algun tipus d’intol.lerància.

El procediment és totalment manual, i l’assecatge en armaris de fusta té una durada de 48 hores.

Acabada la visita a Pastes Sanmartí, anem a visitar l’obrador de l’Espiga d’Or. Ens reben la Meritxell i la Mireia. La Meritxell té a punt unes barres de la Romana, un pa que fan amb aigua termal, a punt de fer el tall i enfornar.

També ens explica en què consisteix l’autòlisi, tècnica amb la que prepara la massa per fer el Farellàs, per mi un dels meus pans preferits. A més el Farellàs deu el seu nom al gegant del poble!

Sortint d’aquí fem parada a la Vallesana, celler centenari del poble, on fan el típic licor digestiu Flors del Remei i l’Anís Taronja. Avui també el.laboren la ginebra 19 Flors. Després de fer un tastet d’aquests dos licors digestius, creuem el carrer per entrar a la pastisseria Montada, on podem fer un tastet d’un parell de les seves delicatessen, una mousse de coco i pinya amb gelificat de mandarina passió, vainilla de Madagascar i pa de pessic d’ametlla, i també una mousse de xocolata i praliné d’avellana cruixent (crec que em podria alimentar només d’això!) Recomanable 100%.

Ja per acabar, ens dirigim al restaurant Mirko Carturan, imprescindible si veniu de visita a Caldes.

El Mirko ens va oferir un menú degustació de 7 plats i 3 postres. Tot boníssim, i per si això fos poc, vam poder gaudir d’un showcooking en una part del restaurant habilitada a tal efecte. Al showcooking ens va cuinar una pasta Sanmartí amb ceba, anxoves, vi blanc i préssec d’aigua. Deliciós!

Tant el Mirko com la Meritxell, la seva dona, i tot l’equip ens van tractar d’allò més bé.

I com no podia ser d’una altra manera, per acabar el dia com cal es va poder gaudir un bany termal al Safareig.

Aquest Safareig s’ha habilitat per poder fer banys termals, amb grups reduits i amb una durada d’una hora.

Des d’aquí he de fel.licitar i donar les gràcies als organitzadors i col.laboradors que van fer que el dia fos simplement genial!